Saturday, April 30, 2011

Mengapa Anda Mudah Diserang Selesema?

Cuaca sekarang tak menentu, ramai orang sekeliling saya dijangkiti selesema. Saya teringat dengan satu info dalam iSIHAT keluaran Disember 2010.

Menurut Jennifer Ackerman (penulis buku 'Ah-Choo'), genetik adalah punca utama mengapa seseorang itu lebih mudah dijangkiti selesema berbanding yang lain.

Dalam buku yang sama, Ackerman turut mendedahkan beberapa mitos yang berkait dengan mitos. Antaranya vitamin C tidak mampu menghalang jangkitan selesema. Ia hanya berkesan sekiranya anda terbabit dalam aktiviti fizikal atau terdedah kepada kesejukan fizikal yang ekstrem.

Ciuman tidak akan menyebabkan anda dijangkiti selesema. Ini kerana famili virus terbesar yang menyebabkan selesema adalah rhinovirus, dan spesies ini jarang memasuki tubuh melalui mulut, berdasarkan kajian oleh Sekolah Perubatan Universiti Wisconsin.

Kahak yang berwarna hijau bukan petanda jangkitan bakteria, tetapi menunjukkan sistem imun bekerja dengan efisien. Tatkala tubuh merekrut banyak sel darah putih untuk dihantar bertugas, warna mukus akan bertukar daripada jernih kepada kuning kemudian hijau. Lebih hijau warnanya, lebih kuat tindak balas sistem imun.

No comments:

Post a Comment